I denna lektion finns beskrivet för ert besök till Häxmuseet. Flera praktiska råd hittar ni under fliken Besöka Torsåker. Under besöket finns möjlighet att besöka museet, men även Styresholm och att se på film.
Notera – Om ni väljer att runda av era studier kring häxprocesserna med gruppredovisningar är dessa besök ett bra tillfälle för grupperna att anteckna lite extra kring den plats de ska redovisa om. Ha gärna med papper, penna, kamera eller andra material för dokumentation.
Notera – Om ni väljer att runda av era studier kring häxprocesserna med gruppredovisningar är dessa besök ett bra tillfälle för grupperna att anteckna lite extra kring den plats de ska redovisa om. Ha gärna med papper, penna, kamera eller andra material för dokumentation.
Lektionsbeskrivning
Syfte
Syftet med lektionen är att eleverna på egen hand ska få en ytterligare inblick i händelserna kring häxprocesserna, och hur det var att leva på 1600-talet.
Genomförande
I denna lektion finns beskrivet för ert besök till Häxmuseet. Flera praktiska råd hittar ni under fliken Besöka Torsåker. När ni kommer till museet börjar ni med att dela upp gruppen om ni är fler än 20. Denna lektion är indelad i tre delar: Häxmuseet, Styresholm och Filmvisning. För besöket till Häxmuseet bör ni inte vara fler än 20 personer åt gången, och varje station tar 30 minuter. Läs mer i lärarhandledningen högst uppe på sidan.
Häxmuseet
Väl inne på museet får eleverna tid att utforska utställningen på egen hand. På museet finns skärmar med bilder och videoklipp. En del kan man lyssna på med hörlurar. Här finns också en del föremål och konst att titta på, samt text och bilder där ni kan lära er mer om vad som hände. Här har ni en gemensam diskussion kring de platser som ni har besökt idag. Här får eleverna möjlighet till en direkt återkoppling och reflektion. Läs mer i filen ”Om lektionen – Häxmuseet”.
Filmvisning
När ni ser på film kan ni vara i helgrupp. Använd filmvisningen antingen som en uppsamling av gruppen, eller som en av besöksstationerna när ni har delat upp er grupp. Är ni 10 personer eller färre behöver ni inte boka filmvisning innan ert besök utan kan se på film inne på museet. Läs mer i filen ”Om lektionen – Filmvisning”.
Styresholm
Från Häxmuseet och Hola Folkhögskola är det skyltat och gångavstånd till Styresholm. Promenaden tar cirka 5 minuter. Väl på plats berättar du som lärare kort om vad det här är för en plats, och ni gör en kort övning i att läsa landskapet. Läs mer i filen ”Om lektionen – Styresholm”
Målgrupp
Årskurs 4–9
Ämnen
Historia, Religionskunskap, Samhällskunskap
Tidsåtgång
Varje station tar ca 30 minuter. Räkna gärna med lite extra tidsåtgång mellan stationerna. Tidsåtgången beror i hög grad på hur ni lägger upp ert besök.
Kopplingar till läroplanen
Årskurs 4–6
Historia
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
- Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige. Uppror och motstånd mot kungamakten.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i ståndssamhället.
- Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna
Religionskunskap
Religion och samhälle
- Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
- Människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörigheter i Sverige i dag samt hur detta har förändrats över tid.
Samhällskunskap
Individer och gemenskaper
- Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
Rättigheter och rättsskipning
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.
Information och kommunikation
- Hur digitala och andra medier kan användas ansvarsfullt utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
Granskning av samhällsfrågor
- Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.
Årskurs 7–9
Historia
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Religionskunskap
Religion och samhälle
- Kritisk granskning av hur religion och religiositet framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka individer och samhället i stort.
Samhällskunskap
Individer och gemenskaper
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.
Rättigheter och rättsskipning
- Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet, till exempel korruption, våldsbrott, sexualbrott och hedersrelaterat våld och förtryck. Kriminalvårdens uppgifter.
Lektionsupplägg
- Lektionsupplägg – Häxmuseet (PDF)
- Lektionsupplägg – Styresholm (PDF)
- Lektionsupplägg – Filmvisning (PDF)
Lektionsinnehåll
- Föreläsning (PDF)
- Gruppdiskussion (PDF)
- Gruppdiskussion – Svar (PDF)