Den här lektionen handlar om att eleverna ska få fundera mer på orsaker och konsekvenser i samband med häxprocesserna. Lektionen baseras på en övning som du som lärare kan välja om eleverna genomför på egen hand eller i små grupper.
Lektionsbeskrivning
Syfte
Syftet med lektionen är att eleverna ska fundera över orsakssammanhang, men också att tänka tillbaka på de lärdomar de har fått från bland annat besöken i Torsåker och koppla samman olika händelser under häxprocesserna.
Genomförande
I denna lektion genomför eleverna en övning, antingen individuellt eller i grupp som handlar om att fundera kring orsaker och konsekvenser i samband med häxprocesserna. Här får de också fundera på vad som hade kunnat vara annorlunda, och vad som hade kunnat ändra på följderna.
Målgrupp
Årskurs 4-9
Ämnen
Historia, Religionskunskap, Samhällskunskap
Tidsåtgång
En lektionstimme.
Kopplingar till läroplanen
Årskurs 4-6
Historia
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige. Uppror och motstånd mot kungamakten.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i ståndssamhället.
Religionskunskap
Religion och samhälle
- Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
- Människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörigheter i Sverige i dag samt hur detta har förändrats över tid.
Samhällskunskap
Rättigheter och rättsskipning
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.
Granskning av samhällsfrågor
- Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.
Årskurs 7-9
Historia
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Religionskunskap
Religion och samhälle
- Kritisk granskning av hur religion och religiositet framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka individer och samhället i stort.
Samhällskunskap
Individer och gemenskaper
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.
Rättigheter och rättsskipning
- Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet, till exempel korruption, våldsbrott, sexualbrott och hedersrelaterat våld och förtryck. Kriminalvårdens uppgifter.
Lektionsupplägg
- Lektionsupplägg (PDF)