I den här lektionen får eleverna arbeta med ritkol för att skapa en taktil koppling till sina upplevelser från temat om häxprocesserna.
Lektionsbeskrivning
Syfte
Syftet med lektionen är att eleverna både ska reflektera över det som de har lärt sig och det som de har upplevt när ni har besökt Torsåker, eller när ni har arbetat med temat i klassrummet. Här får ni också öva på att arbeta med skuggtekniker.
Genomförande
Lektionens inled med att du som lärare håller en kort presentation om vad dagens lektion går ut på, samt att presentera kolkritor och hur de kan användas. Detta görs enklast genom en demonstration av skuggningstekniker. Eleverna får sedan med ritkol och ritkolspapper teckna något som de minns från besöket. Det kan vara allt från ett mindre objekt till ett landskap, eller bara något som de själva föreställer sig. Kanske någon händelse som ni har lärt er om, eller från någon bok som ni har läst.
Målgrupp
Årskurs 1–6
Ämnen
Bild
Tidsåtgång
1 lektionstimme.
Kopplingar till läroplanen
Årskurs 1-3
Bild
Bildframställning
- Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.
- Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
Tekniker, verktyg och material
- Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
- Några verktyg och material för teckning, måleri, modellering och konstruktioner samt
för fotografering och annat digitalt arbete med bilder.
Årskurs 4–6
Bild
Bildframställning
- Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
- Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
Tekniker, verktyg och material
- Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, arbete med rörlig bild och digital bildbehandling.
Bildanalys
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Lektionsupplägg
- Lektionsupplägg (PDF)