I denna lektion finns beskrivet för ert besök till Torsåkers kyrka. Fler praktiska råd kring besöket hittar ni under fliken Besöka Torsåker. Under besöket håller du som lärare en kort föreläsning och sedan får eleverna enskild eller i grupp undersöka platsen. Detta besök är även kopplat till några bildlektioner, så passa gärna på att samla in bilder från kyrkan som ni sedan kan använda er mer av.
Notera – Om ni väljer att runda av era studier kring häxprocesserna med gruppredovisningar är dessa besök ett bra tillfälle för grupperna att anteckna lite extra kring den plats de ska redovisa om. Ha gärna med papper, penna, kamera eller andra material för dokumentation.
Lektionsbeskrivning
Syfte
Syftet med lektionen är att eleverna ska få en inblick i den roll som kyrkan har spelat i häxprocesserna, men också relationen mellan kyrka och stat som har funnits historiskt sett. För er som väljer att arbeta vidare med kyrkokonsten inom bildämnet syftar besöket även till att ge en första introduktion.
Genomförande
I denna lektion finns beskrivet för ert besök till Torsåkers kyrka. Fler praktiska råd kring besöket hittar ni under fliken Besöka Torsåker. Kopplat till denna lektion finns en föreläsning med manus som ni kan använda hela eller delar av. Vid besöket får eleverna undersöka, dokumentera och reflektera över kyrkans utformning och konst. Ha gärna med papper och penna. Här kommer ni att både prata om vad det var som hände i kyrkan under häxprocesserna, om sociala hierarkier och även om kyrkans konst. När eleverna undersöker kyrkan kan du som lärare ta bilder inne och utanför kyrkan som eleverna sedan kan använda sig av både på kommande bildlektioner och i samband med sina redovisningar.
Målgrupp
Årskurs 4-9
Ämnen
Historia, Religionskunskap, Bild
Tidsåtgång
Ca 30-45 minuter. Tidsåtgången beror i hög grad på hur ni lägger upp ert besök och om ni tar en fikapaus på platsen.
Kopplingar till läroplanen
Årskurs 4-6
Historia
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige. Uppror och motstånd mot kungamakten.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i ståndssamhället.
Religionskunskap
Religion och samhälle
- Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
- Människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörigheter i Sverige i dag samt hur detta har förändrats över tid.
Bild
Bildanalys
- Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.
- Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar identitet, grupptillhörighet och normer.
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Årskurs 7-9
Historia
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Religionskunskap
Religion och samhälle
- Kritisk granskning av hur religion och religiositet framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka individer och samhället i stort.
Bild
Bildanalys
- Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Lektionsupplägg
- Lektionsupplägg (PDF)