Denna lektion ska fungera som en första introduktion till temat om häxprocesserna på 1600-talet. Lektionen innehåller en brain storm, en föreläsning och en kort läsuppgift. Till sist finns ett antal frågor för eleverna att svara på.
Lektionsbeskrivning
Syfte
Att ge eleverna en kort överblick över vad det är som kallas för trolldomsprocesserna, och börja reflektera kring dåtidens tro och världsbild
Genomförande
Tillsammans i klassen har ni en gemensam brain storm om betydelsen av ordet häxa, sedan följer en kort föreläsning om händelserna kring häxprocesserna. Eleverna får en loggbok, eller gör en mapp där de kan samla material om häxprocesserna.
Målgrupp
Årskurs 4-9
Ämnen
Historia, Religionskunskap, Svenska
Tidsåtgång
En lektionstimme. Om ni inte hinner med de avslutande frågorna kan ni alltid använda dem vid ett annat lektionstillfälle eller som en hemuppgift.
Kopplingar till läroplanen
Årskurs 4-6
Historia
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige. Uppror och motstånd mot kungamakten.
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i ståndssamhället.
Religionskunskap
Religion och samhälle
- Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
- Människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörigheter i Sverige i dag samt hur detta har förändrats över tid.
Svenska
Läsa och skriva
- Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Årskurs 7-9
Historia
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Religionskunskap
Religion och samhälle
- Kritisk granskning av hur religion och religiositet framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka individer och samhället i stort.
Svenska
Läsa och skriva
- Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten
Lektionsupplägg
- Lektionsupplägg (PDF)
Lektionsinnehåll
- Föreläsning (PDF)
- Övning – Brainstorm (PDF)
- Övning – Texter om Torsåker (PDF)
- Övning – Texter om Torsåker – Frågor (PDF)